2010-11-14

Jag har haft en lugn dag med skype och "vänner". Jag har även städat lite här i mitt lilla rum och hittade en bok som jag fick av Rebecca innan jag åkte till USA, "lilla Sverige boken". Jag hade bestämt mig för att inte läsa den i början av min resa men tyckte det var perfekt idag. Jag skrattade så jag grät! Det var bland annat "dum" fakta som Sverige, det står hur man beteer sig när man är svensk och massa roliga historier.

Du vet att du är svensk om du..
- vet exakt hur mycket sprit du får ta med hem från utlandsresan
- tycker det är pinsamt att vifta med svenska flagan annat än internationella idrottssammanhang
- är trött på att utlänningar inte kan lära sig skilja mellan Sverige och Schweiz
- på allvar tror att svenska idrottsmän är de enda som inte dopar sig
- irriterar dig varje gång de byter utseende på mjölkförpackningen
- väger din resväska på badrumsvågen innan du ger dig av till flygplatsen

- you're annoyed that there's no good translation for the word "lagom"
- you know that it's not true, but you like to believe that there's a massive difference between the taste of "julmust" and "påskmust"
- you love complaining about Sweden when you're there and state that "it's much better in Sweden" when you're abroad
- you die a little inside if you don't get your weekly ration of "mamma scans köttbullar"
- you miss "knäckebröd" abroad but never eat it in Sweden because it's so dry
- you actually have a favorite color of "Ahlgrens bilar" and are pretty militant in your opinion on this point

Eftersom du är svensk tycker du givetvis också att det är lite irriterande med det här engelska meningarna, samtidigt som du anser att du har mycket goda kunskaper i språket, fastän de i själva verket är ytterst måttliga.

Tack för boken! Den gjorde min dag :)
Hittade massa gamla bilder. Jag och syrran för några år sedan
Lika bra att ducka så man inte slår i huvudet

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Vad kul att boken kom till lite nytta! Har för mig att du skulle ta fram den just en dag när du kände dig lite låg och kanske längtade hem lite! =)

Så fina bilder på dig och syrran. Minns!!!!!

Ha det bäst!

Kramar!! <3

2010-11-15 @ 06:55:43
Postat av: Carina

Ni är såå FINA!!!

Kram mamma

2010-11-15 @ 09:28:16
Postat av: Johanna

Haha, utdragen ur den boken är ju klockrena. Roligaste är ju att man känner igen sig i en del. Är det illa?

2010-11-16 @ 05:43:51
URL: http://livetiusa.blogg.se/
Postat av: Anette Carlsson

Så söta ni var !!!

Ha det så bra, snart är du i Sverige igen ett tag !!

Hälsn Anette

2010-11-20 @ 18:47:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0